Sinterklaas is nog steeds het grootste onlinepakjesfeest in de decembermaand. Bijna een derde van de webretailers verwacht wel dat de consument in de toekomst meer geld zal uitgeven aan kerstcadeaus.

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, duurt het nog even voor kerst de viering van de goedheiligman heeft ingehaald.

Mocht dat gebeuren dan zal er bovendien eerder sprake zijn van twee grote pakjesfeesten, dan dat er één van beiden wegvalt. “De onlineverkopen met kerst zijn de afgelopen jaren harder gegroeid dan die van Sinterklaas. Maar de omzet voor 5 december vertoont, zo blijkt uit de cijfers, ook alleen maar groei.”

Steeds meer aankopen online

Sinterklaas schaft zijn cadeaus steeds vaker aan via internet. De webwinkels hebben in de weken voor pakjesavond bijna de helft meer omzet geboekt door onlineaankopen, blijkt woensdag uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder circa 2000 webwinkels.

Tussen 1 november en 5 december gaat het om een extra omzet van 225 miljoen. Dat is 45 miljoen (47 procent) bovenop de gemiddelde weekomzet van andere weken in dit jaar. Vorig jaar was nog sprake van 42 procent aan extra weekomzet.

"Consumenten kopen tegenwoordig soms wel bij 4, 5 of 6 webwinkels. Ook zijn veel mensen al begin november begonnen met hun aankopen en liggen de bedragen per bestelling hoger'', zegt Jongen. "Vooral elektronische gadgets worden steeds populairder."

Tablets, smartphones en space scooters

De meest verkochte artikelen zijn onder meer LEGO trein, het Playmobil Winkelcentrum, de PlayStation 4, games en de Furby. Ook tablets, smartphones en space scooters doen het goed.

De gemiddelde onlineweekomzet tijdens de periode voor sinterklaas komt uit op 140 miljoen euro. PostNL bezorgt 45 procent meer pakketten ten opzichte van een gemiddelde week. Het postbedrijf was ook bij het onderzoek betrokken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl